Pro ty z vás, které pravidelně zpíváte a/nebo se zpěvem dokonce zabýváte na profesionální úrovni, přináším stručný překlad zajímavého videa od hlasové koučky Sarah Brickel. Rozebírá v něm změny, které do vašeho hlasu vnáší „jiný stav“. 

 


V těhotenství můžete být unavené více než obvykle a jste pod vlivem hormonů. To všechno má vliv na váš hlas. Nejvíc ale vliv těhotenství na zpěv pocítíte v oblasti dýchání. Je bezpečné v těhotenství hodně intenzivně a profesionálně zpívat? Odpověď zní ano – je to skvělé nejen pro vás, ale i pro dítě.

Pomůže vám to navázat s dítětem první pouto; zpěv uvolňuje endorfiny do placenty a správný dech také zvyšuje okysličení nitroděložního prostředí. Někdo dokonce říká, že váš zpěv může mít vliv na rozvoj řeči vašeho dítěte po narození.

I pro vás má zpěv výborné zdravotní účinky – zpomaluje srdeční tep (zklidňujete se); snižuje krevní tlak; zvyšuje váš pocit štěstí. Při zpěvu vyplavujete do krve endorfiny a okysličujete svůj organismus, což vám dodá klid a pocit ukotvení. Možná se cítíte trochu omezené v možnostech a rozsahu dýchání, ale i tak se uvolníte.

S postupujícím těhotenstvím se bříško postupně zvětšuje a napíná. Vaše děloha tlačí na všechny orgány; a zvlášť pokud je miminko položené hodně vysoko, můžete mít pocit, že nemůžete při zpěvu pořádně dýchat a frázovat. Váš hlas a zpěv před těhotenstvím a při něm se mohou dost výrazně lišit a může vás to překvapit. Ale klid!  Musíte se jen přizpůsobit tím, co zpíváte – změnit trochu techniku a třeba i styl a typ písniček. Nezpívat moc na sílu a říct si, že teď zkrátka chvíli nebudete zpívat tak jako před tím. Po porodu to zase může chvilku trvat, než se váš hlas vrátí k normálu, ale vrátí se.

A několik tipů pro zachování dobrého z draví a hlasu při zpěvu v těhotenství:

  • Hydratujte – pijte hodně vody, zcela omezte kávu – je to dobré pro vaše zdraví, hlas a také pro miminko
  • odpočívejte – na maximum, kdykoliv to jde (Je jasné, že během těhotenství jsou chvíle, kdy prostě nemůžete spát a probdíte celou noc a to je pak hrůza, protože únava dokáže velmi ovlivnit váš hlas a kvalitu zpěvu.)
  • nohy nahoru – když to jde, odlehčete svým nohám – usnadníte tak průtok krve a předejdete otokům nohou
  • jezte méně resp. v menších porcích  (děloha tlačí také na váš žaludek a když sníte větší objem jídla, hrozí vám reflux; obecně je trávení v době tehotenství pomalejší)

Věci, na které je potřeba se v těhotenství při zpěvu zaměřit:

  • Dech – v těhotenství se do zpěvu nemůžete úplně opřít; a ani se do silného zpěvu nenuťte – mohly byste si hlas poškodit
  • Postoj – nezaklánět se ani moc dozadu ani se moc nepředklánět vpřed; je důležité stát rovně, uvolněně. Na nácvik takového postoje jsou dobré cviky z pilates nebo jógy.

Váš hlas v těhotenství může být jiný, méně energický, ale věřte, že po porodu se všechno zase vrátí do původního stavu.


A pokud si chcete prostě jen občas zazpívat a užít si čekání na své miminko s hudbou, vyzkoušejte workshopy Zpívání pro pupíky🙂

Profesionální zpěv během těhotenství – je něco jinak?