Nedávno mne zaujala kniha Genius of Natural Childhood (Genialita přirozeného dětství) britské psycholožky Sally Goddard Blythe. Autorka zde (mimo jiné) vysvětluje důležitý poznatek (který možná většina z nás chápe svým „selským rozumem“): že dětem se má od malička zpívat. Písničky a říkanky, které je učíme, jim totiž výrazně pomáhají v rozvoji jejich schopnosti naučit se jazyk. Jinými slovy – pokud dítěti zpíváte, dáváte mu jazykové lekce mnohem intenzivnější než ty, které si odposlechne z běžného mluvení.

 

mother-84628_1920Sally Goddard Blythe je britská psycholožka a autorka mnoha publikací.  Specializuje se na vývoj dětí z pohledu neurovědy a na neuro-fyziologickou psychologii. Ve své knize tvrdí, že známé a opakované melodie a pravidelné recitování rýmů připravují dětský mozek na zvládnutí jazyka. A také je přesvědčená, že rodiče, kteří chtějí předejít možným pozdějším problémům s řečí a jazykem u svých dětí, měli by jim každý den zpívat. Podle ní se v raném dětství klade příliš velký důraz na čtení, psaní a počítání, ale zapomíná se na neoddiskutovatelné přínosy zpěvu.

Zpíváme celým mozkem

Zpívání tradičních ukolébavek a opakování dětských říkanek dětem a miminkům před tím, než se naučí mluvit, je „zásadní předpoklad pozdějších úspěchů ve vzdělávání a emočního zdraví“, tvrdí Blythe.  „Píseň je zvláštní druh promlouvání. Ukolébavky, písničky a říkanky z celého světa v sobě nesou charakteristické melodie a modulace mateřského jazyka a připravují dětské ouško, hlas a mozek pro jazyk.“ Autorka ve své knize říká, že tradiční písně rozvíjejí u dětí schopnost myslet ve slovech. Také vysvětluje, že při naslouchání říkankám a písním a při jejich zpívání se zapojují a rozvíjejí obě mozkové hemisféry. „Neuro-zobrazovací metody ukazují, že hudba aktivuje nejen centralizované body v mozku, ale doslova široké „pásy“ na obou stranách.“

Vypněte rádio a zpívejte s dětmi

Do školek a škol přichází stále větší počet dětí s nedostatečnými jazykovými a komunikačními dovednostmi – často prostě proto, že jejich rodiče jim s rozvojem těchto dovedností nepomáhají. Blythe věří, že zpívání dětem a později s dětmi je nejefektivnější způsob jak dětskou schopnost komunikovat podpořit. „Reakce dětí na živou hudbu je jiná, než reakce na hudbu reprodukovanou,“ říká. „Děti jsou obzvláště vnímavé, pokud hudba vychází přímo od jejich rodiče. A zpěv s rodiči je zásadní pro rozvoj oboustranné komunikace.“

Začít můžete kdykoliv – klidně už v těhotenství
Na to, abyste začali zpívat svým dětem (nebo s nimi), není nikdy pozdě (tedy zřejmě s výjimkou období puberty:). A není na to ani moc brzy – zpívat můžete klidně už svému bříšku v těhotenství. Zpěv a prožitek hudby má totiž na vás, vaše dítě a vaše zdraví jen a pouze pozitivní účinky. A pokud pochybujete, jestli to opravdu není moc brzy, vězte, že miminka slyší už od 16.týdne svého života. Tak na co čekat? Zpívejte jim!


Zdroj: sallygoddardblythe.co.uk  a  The Guardian

Řekni to písní… aneb o vlivu hudby a zpěvu na schopnost dětí naučit se jazyk
Štítky: